برای نخستین بار استفاده از تاکسی‌ هوایی برای جابجایی حجاج خانه خدا در مشاعر مقدسه آغاز شد. این نوع تاکسی‌ها برای اولین بار در جهان است که برای حمل و نقل غیرنظامی استفاده می‌شوند.

آغاز طرح استفاده از تاکسی‌ هوایی برای جابجایی حجاج

به نقل از تودی نیوز، صالح بن ناصر الجاسر، وزیر حمل و نقل و تدارکات عربستان روز گذشته برای اولین بار تاکسی هوایی خودران را در مشاعر مقدسه افتتاح کرد.

این تاکسی‌های هوایی برقی که به صورت عمودی بلند می‌شود، نخستین تاکسی‌های پرنده در جهان است که به کار حمل و نقل غیرنظامی اختصاص یافته است. 

این نوع تاکسی‌های پرنده برقی برای جابجایی زائران در اماکن مقدس، تسهیل انتقال سریع فوریت‌ها و لوازم پزشکی و تحویل کالا طراحی شده است. وزیر حمل و نقل و خدمات لجستیکی عربستان، این ابتکار را به عنوان اولین تاکسی پرنده دارای مجوز سازمان هواپیمایی کشوری در جهان اعلام کرد.

 وی تأکید کرد که راه‌اندازی تاکسی هوایی در چارچوب ابتکار سیستم حمل و نقل و خدمات لجستیک در به کارگیری آخرین فناوری‌های حمل و نقل آینده انجام می‌شود.

الجاسر گفت که به منظور استفاده از روش‌های حمل و نقل نوین، نوآورانه و سازگار با محیط زیست، این تاکسی‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؛ همچنین استفاده از آن باعث حمایت از پایداری بخش حمل و نقل مدرن و کمک به تحقق اهداف استراتژی ملی برای حمل و نقل و خدمات لجستیک مطابق با چشم انداز ۲۰۳۰ می‌شود.

تاکسی هوایی یکی از ۳۲ فناوری مدرنی است که برای کمک به زائران در حج امسال به کار گرفته شده است و گامی قابل توجه به سمت راه حل‌های حمل و نقل نوآورانه و کارآمد در عربستان است.

سال ۲۰۲۴ نقطه عطفی در بهبود تجربه زیارت حج از طریق فناوری‌های پیشرفته، به ویژه هوش مصنوعی (AI) بوده که هدف آن بالا بردن ایمنی و راحتی زائران خدا در طول مناسک حج است.

عربستان سعودی موفق به استقرار طیف وسیعی از فناوری‌ها و برنامه‌های نوآورانه شده که باعث تغییر کیفی در مدیریت رویداد جهانی حج می‌شود که میلیون‌ها مسلمان را از چهار گوشه‌ جهان به عربستان می‌کشاند.

در حج امسال از راهنماهای خودکار استفاده شده که با استقرار روبات‌های هوشمند در داخل و اطراف مسجدالحرام برای هدایت زائران، پاسخگویی به سؤالات آنها و ارائه راهنمایی‌های لازم به زبان‌های مختلف استفاده می‌شود که حرکت حجاج را بسیار تسهیل می‌کند.

علاوه بر این، طبق گزارش اداره اطلاعات و هوش مصنوعی عربستان، «ربات‌های پزشکی» برای ارائه خدمات اولیه پزشکی به زائران و کمک به انتقال بیماران اورژانسی به بیمارستان‌ها به کار گرفته شده‌اند.

با این حال استفاده از تکنولوژی‌های روز چالش‌هایی نیز به همراه دارد. چالش‌های کلیدی عبارتند از: اطمینان از احترام این فناوری به اعمال مذهبی، حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها برای زائران، تضمین قابلیت اطمینان و پایداری سیستم‌های فن‌آوری در شرایط تقاضا و استفاده زیاد در طول سفر حج.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.